Σχετικά με τις εξελίξεις του τελευταίου διαστήματος
Posted: Sat Jan 22, 2011 5:41 pm
Παρ΄ όλο που είναι παραμονές εξεταστικής, είναι κάποιες εξελίξεις οι οποίες πρέπει να συζητούνται - εξ άλλου το ότι έχουμε εξεταστική δεν σημαίνει πως πρέπει να χάσουμε επαφή με τον κόσμο και την επικαιρότητα!
Για αρχή είναι χρήσιμο να γίνει μια μικρή ανακεφαλαίωση.
Ελπίζω γνωρίζουμε, θέλω να ελπίζω τουλάχιστον, ότι από την αρχή του ακαδημαϊκού έτους γίνεται λόγος για μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μερικά απ τα σημεία στα οποία συνοψίζονται οι αλλαγές είναι 1)σταδιακή ιδιωτικοποίηση των ιδρυμάτων, 2) απουσία προγράμματος σπουδών, 3) κατάργηση πτυχίου
Τι σημαίνουν αυτά για μας:
Τώρα δίνουμε πανελλήνιες και περνάμε σε μια σχολή, όπου από το πρώτο έτος διδασκόμαστε πράγματα σχετικά με το αντικείμενο, παρακολουθώντας μαθήματα, διαλέξεις, εργαστήρια, και παίρνουμε δωρεάν συγγράμματα, ενώ έχουμε και -50% στα ΜΜΜ και σε κάποιες άλλες υπηρεσίες λόγω πάσου. Έχουμε τη δυνατότητα να ασχολούμαστε και με εξωσχολικές δραστηριότητες (είτε τις παρέχει η σχολή είτε όχι), και επίσης τελειώνοντας τη σχολή και αποκτώντας το πτυχίο θα χουμε καλή κατάρτιση σχετικά με το αντικείμενο μας και θα μπορούμε να σταθούμε στον κλάδο σαν επιστήμονες.
Εάν τα πράγματα γίνουν όπως «προτείνεται», η επιτυχία στις πανελλήνιες δε θα σημαίνει αυτόματα και εγγραφή στη σχολή- θα υπάρχουν κι άλλες εξετάσεις αργότερα. Έστω πως τις περνάμε. Δε θα είναι όλοι σε θέση να σπουδάσουν, καθώς τα συγγράμματα, ο εξοπλισμός των εργαστηριών και άλλες παροχές (απαραίτητες για τις σπουδές μας) είναι πανάκριβες. Επίσης, επειδή λίγοι μένουν κοντά, με τα μεταφορικά θα ρχεται ο κούκος αηδόνι. Το άγχος και η απουσία ελεύθερου χρόνου θα ναι καθημερινότητα, μιας και θα τρέχουμε να ικανοποιήσουμε ένα φόρτο εργασιών υπό την απειλή της διακοπής των σπουδών εάν αποτύχουμε (γιατί αυτή η ιδέα υπάρχει στις προτάσεις της κυβέρνησης). Το πρόγραμμα σπουδών δε θα ναι πια στάνταρ, πράγμα που θα σημαίνει πως ο καθένας μας θα διδάσκεται κατά βούληση μια τυχαία συλλογή μαθημάτων, με αποτέλεσμα τελειώνοντας να μην έχουμε εικόνα του αντικειμένου αλλά μερικών ασύνδετων λεπτομερειών σχετικά με αυτό, άρα δε θα μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Επιπλέον, η απουσία πτυχίου θα σημαίνει απουσία τόσο πιστοποιητικού γνώσεων όσο και απουσία δικαιωμάτων στη ζωή μας ως εργαζόμενοι.
Έχοντας περάσει δλδ μια 5ετία το λιγότερο σπουδάζοντας, θα βγαίνουμε απ το παν/μιο χωρίς εικόνα του αντικειμένου, απλά με κάποιες δεξιότητες. Θα ξέρουμε δλδ κάτι πολύ περιορισμένο και συγκεκριμένο αλλά δε θα μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε κάτι λίγο διαφορετικό, ουτε θα μαστε σε θέση να κρίνουμε τη δουλειά που κάνουμε- σαν υπολογιστικές μηχανές. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν θα υπάρχει ούτε πτυχίο αλλά ούτε και νόμος που να μας προστατεύει, εξασφαλίζοντας μας πχ έναν κατώτερο μισθό, ένα ωράριο κ.α. (υπενθυμίζω πως πριν λίγες μέρες άνοιξε το επάγγελμα του μηχανικού, καταργώντας την κατώτερη αμοιβή για τις υπηρεσίες μας), θα μαστε έρμαια του κάθε εργοδότη, ζώντας και δουλεύοντας σε συνθήκες εκβιασμού και φόβου.
Γιατί τα λέω όλα αυτά. Για τον πολύ απλό λόγω ότι έτσι είναι. Ξέρω πως από κάποιες πλευρές λέγεται σχετικά με αυτά πως είναι υπερβολές ή πως δε μας αφορούν. Αυτά τα σχόλια δηλώνουν στην καλύτερη περίπτωση άγνοια. Οι ‘προτεινόμενες’ αλλαγές αφορούν όλους τους φοιτητές ανεξαιρέτως (οι τυχεροί και οι βολεμένοι αποτελούν τη συντριπτική μειοψηφία).
Μπορούμε είτε να εθελοτυφλούμε και να βρεθούμε τελικά προ τετελεσμένων γεγονότων, είτε να το πάρουμε απόφαση ότι θέλοντας και μη είμαστε όλοι στο ίδιο καζάνι, ότι μπορούμε και οφείλουμε να αντεπιτεθούμε –γιατί αν δεν το κάνουμε είπαμε ποια θα ναι η συνέχεια- κι ότι κανείς δεν πρόκειται να δώσει τη μάχη στη θέση μας.
Ίσως να μακρηγόρησα, αλλά είναι ένα μείζον ζήτημα, και πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό όσο εξελίσσεται.
Για αρχή είναι χρήσιμο να γίνει μια μικρή ανακεφαλαίωση.
Ελπίζω γνωρίζουμε, θέλω να ελπίζω τουλάχιστον, ότι από την αρχή του ακαδημαϊκού έτους γίνεται λόγος για μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μερικά απ τα σημεία στα οποία συνοψίζονται οι αλλαγές είναι 1)σταδιακή ιδιωτικοποίηση των ιδρυμάτων, 2) απουσία προγράμματος σπουδών, 3) κατάργηση πτυχίου
Τι σημαίνουν αυτά για μας:
Τώρα δίνουμε πανελλήνιες και περνάμε σε μια σχολή, όπου από το πρώτο έτος διδασκόμαστε πράγματα σχετικά με το αντικείμενο, παρακολουθώντας μαθήματα, διαλέξεις, εργαστήρια, και παίρνουμε δωρεάν συγγράμματα, ενώ έχουμε και -50% στα ΜΜΜ και σε κάποιες άλλες υπηρεσίες λόγω πάσου. Έχουμε τη δυνατότητα να ασχολούμαστε και με εξωσχολικές δραστηριότητες (είτε τις παρέχει η σχολή είτε όχι), και επίσης τελειώνοντας τη σχολή και αποκτώντας το πτυχίο θα χουμε καλή κατάρτιση σχετικά με το αντικείμενο μας και θα μπορούμε να σταθούμε στον κλάδο σαν επιστήμονες.
Εάν τα πράγματα γίνουν όπως «προτείνεται», η επιτυχία στις πανελλήνιες δε θα σημαίνει αυτόματα και εγγραφή στη σχολή- θα υπάρχουν κι άλλες εξετάσεις αργότερα. Έστω πως τις περνάμε. Δε θα είναι όλοι σε θέση να σπουδάσουν, καθώς τα συγγράμματα, ο εξοπλισμός των εργαστηριών και άλλες παροχές (απαραίτητες για τις σπουδές μας) είναι πανάκριβες. Επίσης, επειδή λίγοι μένουν κοντά, με τα μεταφορικά θα ρχεται ο κούκος αηδόνι. Το άγχος και η απουσία ελεύθερου χρόνου θα ναι καθημερινότητα, μιας και θα τρέχουμε να ικανοποιήσουμε ένα φόρτο εργασιών υπό την απειλή της διακοπής των σπουδών εάν αποτύχουμε (γιατί αυτή η ιδέα υπάρχει στις προτάσεις της κυβέρνησης). Το πρόγραμμα σπουδών δε θα ναι πια στάνταρ, πράγμα που θα σημαίνει πως ο καθένας μας θα διδάσκεται κατά βούληση μια τυχαία συλλογή μαθημάτων, με αποτέλεσμα τελειώνοντας να μην έχουμε εικόνα του αντικειμένου αλλά μερικών ασύνδετων λεπτομερειών σχετικά με αυτό, άρα δε θα μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Επιπλέον, η απουσία πτυχίου θα σημαίνει απουσία τόσο πιστοποιητικού γνώσεων όσο και απουσία δικαιωμάτων στη ζωή μας ως εργαζόμενοι.
Έχοντας περάσει δλδ μια 5ετία το λιγότερο σπουδάζοντας, θα βγαίνουμε απ το παν/μιο χωρίς εικόνα του αντικειμένου, απλά με κάποιες δεξιότητες. Θα ξέρουμε δλδ κάτι πολύ περιορισμένο και συγκεκριμένο αλλά δε θα μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε κάτι λίγο διαφορετικό, ουτε θα μαστε σε θέση να κρίνουμε τη δουλειά που κάνουμε- σαν υπολογιστικές μηχανές. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν θα υπάρχει ούτε πτυχίο αλλά ούτε και νόμος που να μας προστατεύει, εξασφαλίζοντας μας πχ έναν κατώτερο μισθό, ένα ωράριο κ.α. (υπενθυμίζω πως πριν λίγες μέρες άνοιξε το επάγγελμα του μηχανικού, καταργώντας την κατώτερη αμοιβή για τις υπηρεσίες μας), θα μαστε έρμαια του κάθε εργοδότη, ζώντας και δουλεύοντας σε συνθήκες εκβιασμού και φόβου.
Γιατί τα λέω όλα αυτά. Για τον πολύ απλό λόγω ότι έτσι είναι. Ξέρω πως από κάποιες πλευρές λέγεται σχετικά με αυτά πως είναι υπερβολές ή πως δε μας αφορούν. Αυτά τα σχόλια δηλώνουν στην καλύτερη περίπτωση άγνοια. Οι ‘προτεινόμενες’ αλλαγές αφορούν όλους τους φοιτητές ανεξαιρέτως (οι τυχεροί και οι βολεμένοι αποτελούν τη συντριπτική μειοψηφία).
Μπορούμε είτε να εθελοτυφλούμε και να βρεθούμε τελικά προ τετελεσμένων γεγονότων, είτε να το πάρουμε απόφαση ότι θέλοντας και μη είμαστε όλοι στο ίδιο καζάνι, ότι μπορούμε και οφείλουμε να αντεπιτεθούμε –γιατί αν δεν το κάνουμε είπαμε ποια θα ναι η συνέχεια- κι ότι κανείς δεν πρόκειται να δώσει τη μάχη στη θέση μας.
Ίσως να μακρηγόρησα, αλλά είναι ένα μείζον ζήτημα, και πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό όσο εξελίσσεται.