Σφάλματα Συγκολλήσεων στην Βιομηχανία
Posted: Sun Sep 05, 2010 10:07 pm
Στις περισσότερες μηχανολογικές κατασκευές για να μην πω σε όλες(οκ υπερβάλω) υπάρχουν συγκολλήσεις κάτι που ο περισσότερος κόσμος το αγνοεί. Πράγμα λογικό βέβαια αφού μια συγκόλληση δεν παίζει κάποιον ουσιαστικό λειτουργικό ρόλο σε αυτό που κάνει η κατασκευή παρότι ο ρόλος της είναι δομικού χαρακτήρα στο σύστημα μέσα στο οποίο υπάρχει.
Για παράδειγμα ο απλός κόσμος όταν βλέπει ένα καράβι συνήθως συνήθως ασχολείται με το πόσα μίλια μπορεί να πάει, τι αυτονομία έχει ή τι ανέσεις. Σπάνια τον απασχολεί το αν οι συγκολλήσεις του πλοίου έγιναν με την μια μέθοδο ή την άλλη ή αν εξετάστηκαν οι συγκολλήσεις τις κατασκευής με ραδιογραφία στο 20% ή 30% του συνόλου.
Μπορεί να μην το ξέρει ο κόσμος αλλά η δομική ακεραιότητα μιας κατασκευής και η αντοχή της σε διάφορες συνθήκες έχει να κάνει και με τις συγκολλήσεις και περισσότερο με τα σφάλματα αυτών. Γιατί κατασκευή με 0% σφάλματα στο σύνολο της στις συγκολλήσεις δεν υπάρχει. Οι περισσότερες κατασκευές απλά πληρούν κάποια standards και γίνονται αποδεκτές, αυτό σημαίνει συνήθως ότι στις συγκολλήσεις τους έχουν σφάλματα, απλά αυτά είναι ενός συγκεκριμένου ποσοστού επί του συνόλου που είναι αποδεκτό είτε κατά EN(ευρωπαϊκός κώδικας) είτε κατά AWS(ο αμερικάνικος κώδικας, American Welding Society).
Ας γίνουμε τώρα λίγο πιο συγκεκριμένοι με τα σφάλματα των συγκολλήσεων. Καταρχάς τα σφάλματα συνήθως λέγονται ασυνέχειες. Μια ασυνέχεια αποτελεί μια διακοπή της τυπικής δομής μιας συγκόλλησης όπως για παράδειγμα είναι η ανομοιογένεια στις μηχανικές ιδιότητες ενός υλικού ή μιας συγκόλλησης ή ακόμα και ανομοιογένεια στις μεταλλουργικές και φυσικές ιδιότητες αυτού. Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως μια ασυνέχεια δεν αποτελεί απαραίτητα και σφάλμα. Οκ για να μη γίνομαι κουραστικός ας το πούμε και αλλιώς : οποιαδήποτε ανομοιογένεια στις μηχανικές ιδιότητες ενός υλικού ή μιας συγκόλλησης ή ακόμα και ανομοιογένεια στις μεταλλουργικές και φυσικές ιδιότητες αυτού αποτελεί ασυνέχεια συγκόλλησης, εάν αυτή η ασυνέχεια έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή έκταση που απορρίπτεται από τα διεθνή standards τότε αυτή στην συνέχεια εμπίπτει στην κατηγορία των σφαλμάτων.
Μια συγκόλληση η οποία δεν πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις κάποιας συγκεκριμένης τυποποίησης ή ενός κώδικα θεωρείτε ως ελαττωματική συγκόλληση και συνήθως απορρίπτεται, δηλαδή μπορεί να χρήζει είτε επισκευής είτε καταστροφής και φτου και από την αρχή. Ταυτόχρονα η αποτίμηση μιας ελαττωματικής συγκόλλησης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί αν δεν γίνετε έχοντας ως αναφορά κάποια τυποποίηση ή κώδικα σε συσχέτιση με την χρήση για την οποία προορίζετε η εκάστοτε συγκόλληση. Όπως αναφέραμε και παραπάνω μια ασυνέχεια σε κάποια συγκόλληση δεν αποτελεί απαραίτητα και ελάττωμα.
Οι ασυνέχειες ταξινομούνται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα την σημασία τους και φυσικά το πρότυπο που χρησιμοποιείται.
Ταξινόμηση κατά EN ISO 6520-1
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Προτύπων κατατάσσει τα ασυνέχειες σε έξι μεγάλες κατηγορίες. Σε κάθε μια από τις κατηγορίες αυτές, που περιλαμβάνει αριθμό ομοειδών σφαλμάτων δίνεται και ένας αριθμός σειράς ως εξής:
Σειρά 100, Ρωγμές.
Σειρά 200, Σπηλαιώσεις.
Σειρά 300, Στερεά Εγκλέισματα.
Σειρά 400, Ατελής Τήξη, ή Διείσδυση.
Σειρά 500, Ατελές Σχήμα ή Ανώμαλη Όψη ραφής.
Σειρά 600, Διάφορα άλλα σφάλματα.
Προφανώς κάθε σειρά-κατηγορία έχεις και τις υποσειρές-υποκατηγορίες τις. Πχ σειρά 101 κλπ.
Ταξινόμηση κατά A.W.S. (American Welding Society)
Η American Welding Society διακρίνει τρεις μεγάλες κατηγορίες σφαλμάτων συγκόλλησης:
I.Σφάλματα που οφείλονται στη μέθοδο και την εκτέλεση της συγκόλλησης.
Α. Γεωμετρικά (Ελαττωματική ευθυγράμμιση ελασμάτων, Υποκοπή, Ανεπαρκής ενίσχυση όψης, Υπερκάλυψη, Ατελής διείσδυση, Ατελής τήξη, Συστολή κλπ)
Β. Άλλα (Ανάματα τόξου, Εγκλείσματα σκουριάς, Εγκλείσματα βολφραμίου, Στρώματα οξειδίων κλπ)
II.Μεταλλουργικά Σφάλματα.
Α. Ρωγμές.
Β. Πόροι.
Γ. Αλλαγή δομής στην θερμαινόμενη περιοχή.
III.Σφάλματα που οφείλονται στη μελέτη.
Α. Περιοχές συγκέντρωσης τάσεων.
Β. Λανθασμένη διαμόρφωση ακμών.
Γενικά, πρέπει να αναφερθεί ότι το κατά πόσο κάποιο σφάλμα είναι επικίνδυνο ή όχι δεν εξαρτάται μόνο από το είδος του, αλλά και από το σχήμα του, δηλαδή το αν είναι επίπεδο ή τρισδιάστατο. Επομένως θα πρέπει να εξετάζονται και τα ακόλουθα χαρακτηριστικά των σφαλμάτων:
1.Μέγεθος.
2.Αμβλύτητα.
3.Κατεύθυνση ως προς τις κύριες εξωτερικές και παραμένουσες τάσεις.
4.Θέση σε σχέση με τη συγκόλληση και τις εξωτερικές επιφάνειές της.
Σφάλματα που βρίσκονται σε θέση ή κατεύθυνση τέτοια ώστε οι υπάρχουσες τάσεις να τείνουν να τα μεγαλώσουν, είναι πιο επικίνδυνα από άλλα παρόμοια που δεν έχουν αυτή τη τοποθέτηση. Επίσης σφάλματα που βρίσκονται επάνω ή κοντά στην επιφάνεια συγκόλλησης μπορεί να είναι πιο επικίνδυνα από άλλα σφάλματα παρόμοιου σχήματος που βρίσκονται όμως στο εσωτερικό της συγκόλλησης. Ένας άλλος τρόπος κατάταξης των σφαλμάτων συγκόλλησης βασίζεται στο τμήμα της συγκολλητής κατασκευής που εμφανίζονται. Διακρίνονται έτσι σφάλματα που εμφανίζονται στο μέταλλο συγκόλλησης στη θερμαινόμενη περιοχή και στο βασικό μέταλλο.
Για παράδειγμα ο απλός κόσμος όταν βλέπει ένα καράβι συνήθως συνήθως ασχολείται με το πόσα μίλια μπορεί να πάει, τι αυτονομία έχει ή τι ανέσεις. Σπάνια τον απασχολεί το αν οι συγκολλήσεις του πλοίου έγιναν με την μια μέθοδο ή την άλλη ή αν εξετάστηκαν οι συγκολλήσεις τις κατασκευής με ραδιογραφία στο 20% ή 30% του συνόλου.
Μπορεί να μην το ξέρει ο κόσμος αλλά η δομική ακεραιότητα μιας κατασκευής και η αντοχή της σε διάφορες συνθήκες έχει να κάνει και με τις συγκολλήσεις και περισσότερο με τα σφάλματα αυτών. Γιατί κατασκευή με 0% σφάλματα στο σύνολο της στις συγκολλήσεις δεν υπάρχει. Οι περισσότερες κατασκευές απλά πληρούν κάποια standards και γίνονται αποδεκτές, αυτό σημαίνει συνήθως ότι στις συγκολλήσεις τους έχουν σφάλματα, απλά αυτά είναι ενός συγκεκριμένου ποσοστού επί του συνόλου που είναι αποδεκτό είτε κατά EN(ευρωπαϊκός κώδικας) είτε κατά AWS(ο αμερικάνικος κώδικας, American Welding Society).
Ας γίνουμε τώρα λίγο πιο συγκεκριμένοι με τα σφάλματα των συγκολλήσεων. Καταρχάς τα σφάλματα συνήθως λέγονται ασυνέχειες. Μια ασυνέχεια αποτελεί μια διακοπή της τυπικής δομής μιας συγκόλλησης όπως για παράδειγμα είναι η ανομοιογένεια στις μηχανικές ιδιότητες ενός υλικού ή μιας συγκόλλησης ή ακόμα και ανομοιογένεια στις μεταλλουργικές και φυσικές ιδιότητες αυτού. Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως μια ασυνέχεια δεν αποτελεί απαραίτητα και σφάλμα. Οκ για να μη γίνομαι κουραστικός ας το πούμε και αλλιώς : οποιαδήποτε ανομοιογένεια στις μηχανικές ιδιότητες ενός υλικού ή μιας συγκόλλησης ή ακόμα και ανομοιογένεια στις μεταλλουργικές και φυσικές ιδιότητες αυτού αποτελεί ασυνέχεια συγκόλλησης, εάν αυτή η ασυνέχεια έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή έκταση που απορρίπτεται από τα διεθνή standards τότε αυτή στην συνέχεια εμπίπτει στην κατηγορία των σφαλμάτων.
Μια συγκόλληση η οποία δεν πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις κάποιας συγκεκριμένης τυποποίησης ή ενός κώδικα θεωρείτε ως ελαττωματική συγκόλληση και συνήθως απορρίπτεται, δηλαδή μπορεί να χρήζει είτε επισκευής είτε καταστροφής και φτου και από την αρχή. Ταυτόχρονα η αποτίμηση μιας ελαττωματικής συγκόλλησης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί αν δεν γίνετε έχοντας ως αναφορά κάποια τυποποίηση ή κώδικα σε συσχέτιση με την χρήση για την οποία προορίζετε η εκάστοτε συγκόλληση. Όπως αναφέραμε και παραπάνω μια ασυνέχεια σε κάποια συγκόλληση δεν αποτελεί απαραίτητα και ελάττωμα.
Οι ασυνέχειες ταξινομούνται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα την σημασία τους και φυσικά το πρότυπο που χρησιμοποιείται.
Ταξινόμηση κατά EN ISO 6520-1
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Προτύπων κατατάσσει τα ασυνέχειες σε έξι μεγάλες κατηγορίες. Σε κάθε μια από τις κατηγορίες αυτές, που περιλαμβάνει αριθμό ομοειδών σφαλμάτων δίνεται και ένας αριθμός σειράς ως εξής:
Σειρά 100, Ρωγμές.
Σειρά 200, Σπηλαιώσεις.
Σειρά 300, Στερεά Εγκλέισματα.
Σειρά 400, Ατελής Τήξη, ή Διείσδυση.
Σειρά 500, Ατελές Σχήμα ή Ανώμαλη Όψη ραφής.
Σειρά 600, Διάφορα άλλα σφάλματα.
Προφανώς κάθε σειρά-κατηγορία έχεις και τις υποσειρές-υποκατηγορίες τις. Πχ σειρά 101 κλπ.
Ταξινόμηση κατά A.W.S. (American Welding Society)
Η American Welding Society διακρίνει τρεις μεγάλες κατηγορίες σφαλμάτων συγκόλλησης:
I.Σφάλματα που οφείλονται στη μέθοδο και την εκτέλεση της συγκόλλησης.
Α. Γεωμετρικά (Ελαττωματική ευθυγράμμιση ελασμάτων, Υποκοπή, Ανεπαρκής ενίσχυση όψης, Υπερκάλυψη, Ατελής διείσδυση, Ατελής τήξη, Συστολή κλπ)
Β. Άλλα (Ανάματα τόξου, Εγκλείσματα σκουριάς, Εγκλείσματα βολφραμίου, Στρώματα οξειδίων κλπ)
II.Μεταλλουργικά Σφάλματα.
Α. Ρωγμές.
Β. Πόροι.
Γ. Αλλαγή δομής στην θερμαινόμενη περιοχή.
III.Σφάλματα που οφείλονται στη μελέτη.
Α. Περιοχές συγκέντρωσης τάσεων.
Β. Λανθασμένη διαμόρφωση ακμών.
Γενικά, πρέπει να αναφερθεί ότι το κατά πόσο κάποιο σφάλμα είναι επικίνδυνο ή όχι δεν εξαρτάται μόνο από το είδος του, αλλά και από το σχήμα του, δηλαδή το αν είναι επίπεδο ή τρισδιάστατο. Επομένως θα πρέπει να εξετάζονται και τα ακόλουθα χαρακτηριστικά των σφαλμάτων:
1.Μέγεθος.
2.Αμβλύτητα.
3.Κατεύθυνση ως προς τις κύριες εξωτερικές και παραμένουσες τάσεις.
4.Θέση σε σχέση με τη συγκόλληση και τις εξωτερικές επιφάνειές της.
Σφάλματα που βρίσκονται σε θέση ή κατεύθυνση τέτοια ώστε οι υπάρχουσες τάσεις να τείνουν να τα μεγαλώσουν, είναι πιο επικίνδυνα από άλλα παρόμοια που δεν έχουν αυτή τη τοποθέτηση. Επίσης σφάλματα που βρίσκονται επάνω ή κοντά στην επιφάνεια συγκόλλησης μπορεί να είναι πιο επικίνδυνα από άλλα σφάλματα παρόμοιου σχήματος που βρίσκονται όμως στο εσωτερικό της συγκόλλησης. Ένας άλλος τρόπος κατάταξης των σφαλμάτων συγκόλλησης βασίζεται στο τμήμα της συγκολλητής κατασκευής που εμφανίζονται. Διακρίνονται έτσι σφάλματα που εμφανίζονται στο μέταλλο συγκόλλησης στη θερμαινόμενη περιοχή και στο βασικό μέταλλο.